Giove31 ha scritto:
Attento il Dobson è un riflettore se è di fascia commerciale soffre di coma se li monti un oculare che ha come Fov 100° accentui questo coma ,in parole povere il campo inquadrato sui bordi vedrai le stelle allungate, l'oculare che hai postato è strepitoso pero devi avere un telescopio che ha il campo reale corretto sino ai bordi , Vedi gli HD della Celestron con i dobson ti consiglio al massimo un oculare con 82ç sempre E.S. costa un terzo di quello che hai postato , però quando ci metti l'occhio te ne accorgi che vale molto di più
poi tu sei padrone dei tuoi soldi , non ho mai usato un correttore di coma non so se funziona in visuale.
sono contento di queste info che mi date, mi state già facendo risparmiare dei soldi!
ecco qui:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... proof.htmlUsing advanced computer design, combinations of low dispersion and high refractive index optical glasses, and durable multilayer deposition coatings, Explore Scientific 82° Series™ extreme wide field eyepieces are optimized to produce high contrast, high resolution, and superior flat field characteristics.
The visual effect of these eyepieces with their long eye-relief and their 82° apparent field is truly a full-immersion experience. Your eye is relaxed, allowing you to easily use the "averted vision" technique to study faint details across a huge field-of-view.
Optical Design: Combination of Dense Crown, Light Crown, Dense Flint, and Lanthanum Optical Glasses
Apparent Field: 82°
Coatings: EMD™ (Enhanced Multilayer Deposition) Coatings
Body: Anodized Black Aluminum; Laser-Etched Description and Serial Number; Rubber Grip: Internally O-Ring Sealed and Nitrogen Purged
Barrel: Stainless-Steel, Double Taper, Accepts Standard Filters
Eyecup: Rubber Folding Type
Technical details:
-- Focal length: 30mm
-- Apparent field of view: 82°
-- Barrel size: 2"
-- Elements: 6 in 4 groups
-- Water proof and nitrogen purged
-- EMD muli-layer coatings